Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Nela
Днес: 0
Вчера: 2
Общо: 14146

Онлайн са:
Анонимни: 883
ХуЛитери: 7
Всичко: 890

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: pinkmousy
:: nina_nina
:: Elling
:: Marisiema
:: LioCasablanca
:: GalinaBlanka

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаКоледна приказка
раздел: Приказки
автор: ivalex

През ония зими мраз сковавал земята, къщичките се гушели под меки снежни гугли, а от небето се сипел звезден прах. Отъпкана пъртина водела до дома на мелничаря. Скромни и мирни люде били мелничарите.
На всекиго според джоба давали. Никого не наскърбили, и никого не обидили, живеели с божията благословия в мир и любов. Дори в най-мразовитите дни работа не спирала, прииждали купувачи не само за да смелят торба жито, ала и да побъбрят, и се порадват на умението на мелничарската жена.
Слаба и дребна женица била, с ясен поглед и сръчни ръце, от сутрин до вечер шетала, старала се за трите си деца и месила хляб за цяло село.
В дните преди Коледа мелничаря товарел чували с брашно, меденки и канелени курабийки, дъхави хлебчета, и хрупкави пити, и ги откарвал към града. Децата връзвали медени ролнички на шейната. С искрящ поглед изпроводили бащата си. Махали дълго, дълго чак докато се скрил за хълма.
Звънчетата тихо припявали, a меки били стъпките на коня в снега. Сам седял мелничаря и мислите му се към небето били отправени.
"С божията помощ и таз година преживяхме... Андулка е скоро за сватосване, даде ли Бог добър жених ще я вземе. Бонифацек е умна глава, но бързи са приказките му и все e в неволя. Бог да го пази, но за мелницата той не е. Време има още много докато се изучи, пък после ще видим. Марушка, моя мила дцерушка, в полите на майка си още. С божията помощ и таз година мина“
Пътя сред полето се виел, и скоро съгледал от далече, че пътник пеша бодро крачи.
- Стой Юлинко - на кобилата рекъл мелничаря - добра среща друже. И ти ли към пазара си тръгнал?
- Бог с тебе и добър вечер - рекъл странника. - От далече ида, и на далече съм тръгнал. Нощта ме завари из вашите краища и дирех къде да отседна.
- Качи се тогава, до града още път много има. Сам съм и спътник ми е само тая кобилка. Та казваш не си за пазара... Върволица се ниже сега към града. Суматоха, народ и търговци, един нещо купува, друг пък продава. Не е за разправяне, чудо голямо, ако ти се слуша ще думам... Че приказлив съм си аз. Месарите сръчни наденици свински мотат, сланината солят, месото със зеле в качетата мачкат. Млекарката млада, познавам баща и, сметана предлага. Ловеца домъкнал е от гората елени рогати, глигани, фазани. Месото им друже, не е за всеки, че малко е скъпо. Вода мразовита, но ври в коритата от лъскави, тлъсти шарани. Стопанките бързат, забрадките свиват, полите си мокри отмятат и пазарят се припряно. Че време е вече, че час не остана, софрата да кипрят, да пълнят шарана. На Коледа знаеш как е из нашия край. Без шаран се не сяда. Един за дома ще купя когато продам тези краваи, колачи, и меденки златни. Жена ми Пани Либуше пече вече месец. Посуда и вино от дъбови бъчви, имел и пиво пенливо. Мирише на пушек, на сладка канела и медовина. Децата подсмърчат, подвикват, подскачат. Оченцата греят, търпение нямат... И моите така ще са като се върна. Син имам, малък е още, ала за книга в торбата ще дири. Учението знай се, спори му. Летос пръв на масата той е, на две ще разкрои ябълка златна, звездичка ли има там е в средата здрави ще са децата. Андулка е вече за женене девче, мъниста заръча ми, червени и сини. Че време е вече да кипри полите. На Щедри вечер ще ,,хази стршeвиц,, с петата ли падне към входната врата, у дома ще остане, ама обърне ли се ботата с върха към вратата... Сватове ще посрещам догодина. Дцерушката Марушка, на всичко се радва, сърцето ѝ пълно, добро е. И рече ми само: „Тате, върни се ми по живо по здраво, и Дева Мария с тебе“. Сърцата са пълни, душите са мирни. На масата паничка в повече туряме, че гости нечакани може да дойдат, че ангели на земята тогава вестяват. Така у дома е. Далеко, далеко, високо на хълма камбаната бие, в прозорците пламват светлици, и людете клякат в молитва за здраве. Тъй много говорих кажи ти сега, от где си и що?
- Резбар съм, дърводелец човек, но бедно живея. В града и аз като тебе отивам, но по работа друга. Таз година подслон ще дълбая, и ясла от златно дърво и от слама, и Девa Мария, и Йосиф, и всичките овечки бели, и ангелите цялото божие множство, и най-после младенеца ще резбая. Но библейското слово мира ми не дава, родил се е Господ във вечер такава, когато звездите били на земята. В дворче бедняшко на пекарна в обора, и дъхави хлебове там се печели, и волове тихо в нощта замучали, и Святата Дева родила. Родила Живота. И не е напразна среща такава, че днеска ме срещна със тебе – пекаря.
Че има някой по-силен от хляба, по-верен и по-милостив от Бога. Че хляба е дом, и дома ни празен без хляба. Че обич е Бога и тъма е без Бога. Резбар съм аз, дърводелец съм само.
- Дий Юлинко дий, че път ни очаква и работа да вършим, час не остана - пришпорил кобилката мелничаря.
Два спътници тихо в нощта помълчали. Потропват копитата тихо, подрънкват звънчетата медни. Вие се пътя в полето, през леса. И в ранното утро студено на Щедри ден, в града два пътника влезли.

Поглеждам на горе, небето сияе, звездицата Божия диря, и клепки покрити с бели снежинки притварям в молитва. И зная, Надежда намерих, и Вяра, и Обич, и късче от нея ви давам, и късче от себе си също.


Думи които са от чешкия език и съм използвала в приказката.

Ролнички- малки кръгли звънчета
Овечки - овчици
Дцерушка - дъщеричка казано гальовно и с много обич
Щедри ден - 24.12 Бъдни вечер.
Пани Либушка - Госпожа Либушка.
hází střevíc - хази стршeвиц - традиция при която неомъжените момичета хвърлят обувките си зад гърба, според това как падне обувката се гадае какво ги чака през идната година с женитбата.
Девче- děvče - девойче


Публикувано от alfa_c на 16.12.2012 @ 15:43:55 



Сродни връзки

» Повече за
   Приказки

» Материали от
   ivalex

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 1


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

Лопата218
автор: nickyqouo
389 четения | оценка 5

показвания 35249
от 125000 заявени

[ виж текста ]
"Коледна приказка" | Вход | 2 коментара (2 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Коледна приказка
от feia на 20.10.2013 @ 21:19:39
(Профил | Изпрати бележка)
"И зная, Надежда намерих, и Вяра, и Обич, и късче от нея ви давам, и късче от себе си също."

:)


Re: Коледна приказка
от Caniko на 16.12.2012 @ 16:04:15
(Профил | Изпрати бележка) http://caniko-cania.blogspot.com/
В съзвучие с настроенито на предколедните дни!
Хареса ми.
:-)))