Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Perunika
Äíåñ: 0
Â÷åðà: 0
Îáùî: 14143

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 743
ÕóËèòåðè: 4
Âñè÷êî: 747

Îíëàéí ñåãà:
:: LeoBedrosian
:: Elling
:: pinkmousy
:: Heel

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòàÊúùè *
ðàçäåë: Åñåòà, ïúòåïèñè
àâòîð: copie

Êàçâàò, ÷å âñåêè ìúæ ïðåç æèâîòà ñè òðÿáâà äà ïîñòðîè ïîíå åäíà êúùà. Ïîçíàâàõ åäèí ÷îâåê, ÷è÷î Ïåøî, ïîêîéíèê âå÷å. Æèâååøå â êúùàòà íà òúñòà ñè, â ãîëÿì êðàéìîðñêè ãðàä. Æèâååøå òàì ìíîãî îòïðåäè àç äà ñúì áèëà ðîäåíà.
Ðîäèòåëèòå íà æåíà ìó, ëåëÿ Ðîçà, ñå îêàçàõà äúëãîëåòíèöè. Ïëþñ íåÿ è äâàìàòà ìó ñèíà, áÿõà øåñò÷ëåííî ñåìåéñòâî è íå èì áåøå íèêàê óäîáíî, äåñåòèëåòèÿ íàðåä, â òðè ñòàè è ìàëêà òðàïåçàðèÿ-êóõíÿ. Òîé îáà÷å íå ïîñòðîè íèùî. Ñëåä êàòî ÷è÷î Ïåøî ïî÷èíà, ñèíúò ìó ìè ðàçêàçà èñòîðèÿ: "Îáàäè ìè ñå åäíà äàìà îò Ïëîâäèâ, áèëà ïðèÿòåëêà íà òàòêî, è ìå ïîêàíè íà ãîñòè, êàòî ìîãà - äà ñå îòáèÿ. Îòèäîõ, ïîñðåùíà ìå â íåãîëÿì, íî ïðèÿòåí àïàðòàìåíò è ìè êàçà, ÷å é å ïîäàðúê îò òàòêî."...

Çíà÷è ÷îâåêúò âñå ïàê å ïîñòðîèë êúùà, íàëè. Íå íà ïðàâèëíèÿ àäðåñ, íî çàâèñè îò ãëåäíàòà òî÷êà. Ñëåä ñìúðòòà ìó íåãîâàòà âäîâèöà íàïðàâè áóíãàëî â áëèçêà äî ãðàäà âèëíà çîíà. Ïîñëå ñïðåòíà îùå åäíî, â çàäíèÿ äâîð íà êúùàòà - çà êóðîðòèñòè. Ïîñëå ïðîäàäå êúùàòà è òåðåíà çà íîâî ñòðîèòåëñòâî è ïîëó÷è êàòî îáåçùåòåíèå ÷åòèðè àïàðòàìåíòà. Êàêòî è äà ãî ãëåäàø - ëåëÿ Ðîçà ïîñòðîè øåñò êúùè, è òî íà ïðàâèëíèÿ àäðåñ. Ðàçáèðà ñå, ñåãà å â ñòàð÷åñêè äîì, çàùîòî ñèíîâåòå é íå ìîãàò äà ÿ ãëåäàò, íî èìîòèòå ñè ïîëó÷èõà. Èíà÷å çà íåÿ ìîãà äà êàæà: øåñò ïúòè ìúæ! Ïèòàì ñå: òîâà õóáàâî ëè å?...

***
 ñòàðèòå òðàäèöèè è ïðåäñòàâè äà îñèãóðèø íà æåíà ñè äîì å ïðàâèëî íîìåð 1. Êàê ùå ñúçäàâàø ñåìåéñòâî áåç ïîêðèâ íàä ãëàâàòà? Êúäå ùå îòãëåæäàø ïîêîëåíèå?  êúùàòà íà ðîäèòåëèòå, â ïðèòåñíåíèå îáà÷å, è òî íå ñàìî îò òåñíîòèÿòà. Âàðèàíòúò ïîä íàåì å êúñåí è äåôèíèòèâíî ãðàäñêè - äà ñïîìåíà, ÷å XX-è âåê çàâàðâà Áúëãàðèÿ ñ 80 % ñåëñêî íàñåëåíèå. Íå ìîæå äà ñå ñìÿòàø çà ìúæ, àêî íå ñè â ñúñòîÿíèå äà ñòðóïàø òðè ñòàé÷åòà. Ñàìî äà ñè ïðåäñòàâèì äåñåòêèòå õèëÿäè áåæàíöè îò Ìàêåäîíèÿ è Áåëîìîðñêà Òðàêèÿ ïðåç îíèÿ âðåìåíà! Òå ñè ñòðîÿò êúùè÷êè ñ íåâåðîÿòíà ñêîðîñò, õîðàòà ñè ïîìàãàò âçàèìíî. Âúïðîñ íà îöåëÿâàíå, çà âñè÷êè. Âñå îùå èìà èç ×åðíîìîðèåòî è Ñòðàíäæà "øàðîíñêè êúùè" - ïî èìåòî íà ôðåíñêèÿ áàíêåð Øàðîí, îòïóñíàë ãîëÿìà ñóìà çà ïîñòðîÿâàíåòî èì, èäåîëîã íà àðõèòåêòóðíèÿ èì ìîäåë.

Èçêëþ÷èòåëíî óñïåøíà èäåÿ íà åäèí ïðîñâåòåí ìúæ, áëàãîäàðåíèå íà êîÿòî áúëãàðèòå îöåëÿâàò. Ïèòàì ñå çàùî òàêà íàðå÷åíèòå "ïàòðèîòè÷íè ïàðòèè", èëè Òðàêèéñêèòå äðóæåñòâà íå îðãàíèçèðàò äàðèòåëñêà àêöèÿ çà ïîñòðîÿâàíå íà ïàìåòíèê íà òîçè ñïàñèòåë (çàùîòî å åâðåèí?).
Øàðîíñêèòå êúùè ñà îòæèâåëèöà â "õîòåëñêèòå âðåìåíà", â êîíòåêñòà íà æåëåçîáåòîíà, èòîíãà, ãèïñîêàðòîíà è ôàëøèâèòå "äåêîðàòèâíè" êóëè÷êè. Æàëêî. Øàðîíñêèòå êúùè÷êè èìàò ìíîãî ïðîñòà àðõèòåêòóðà: åäíîåòàæíè ñà, èìàò ìàëêà îñíîâà ïðîòèâ âëàãàòà è öåíòðàëíî îáùî ïîìåùåíèå, îêîëî êîåòî ñà äîëåïåíè îò äâåòå ìó ñòðàíè ñòàè÷êè.  ïîâå÷åòî ñëó÷àè ñòàèòå ñà íåïðåõîäíè, ñ äîñòúï ñàìî îòâúí (àâòîíîìíîñò íà îáèòàâàíåòî). Ïðè íåîáõîäèìîñò ñå äîëåïâàò äî òÿõ îùå ñòàè. Êîíñòðóêöèÿòà å ñåìïëà è ãúâêàâà, ñòðîèòåëíèòå ìàòåðèàëè ñà èçêëþ÷èòåëíî ìåñòíè - íàé-÷åñòî íåïå÷åíè òóõëè, êèðïè÷, ñëàìà çà ïîêðèâà (ïúðâîíà÷àëíî).

 äíåâíèÿ ðåä íà HABITAT (Ïðîãðàìàòà íà ÎÎÍ çà íàñåëåíèòå ìåñòà) èìàøå öÿëî äåñåòèëåòèå, ïîñâåòåíî íà ìåñòíèòå ñòðîèòåëíè ìàòåðèàëè è òðàäèöèè, öÿëà ôèëîñîôèÿ çà ïðåáîðâàíå ñ áåçäîìíîñòòà èç âñè÷êè ñòðàíè, êúäåòî òÿ ñúùåñòâóâà - èìåííî ÷ðåç ìåñòíèòå ìàòåðèàëè è òðàäèöèè. Íå çíàì äàëè â ÎÎÍ ñà ÷óâàëè çà áàíêåðà Øàðîí, íî è òå áè òðÿáâàëî äà ãî ïî÷èòàò êàòî ñâîé ïðåäøåñòâåíèê. Äúùåðÿ ìè ïðåäè äåñåòèíà ãîäèíè ó÷àñòâà â Àòëàíòà â ïðîåêò íà HABITAT "Æèëèùà çà áåçäîìíèòå" - èìàì ÿ íà ñíèìêà ñ ÷óê è ïèðîíè êàê êîâå ïîêðèâíà êîíñòðóêöèÿ. :) È â Àìåðèêà èìà áåçäîìíè.  øàðîíñêè êúùè ñà îòãëåäàíè ïîíå ïåò ïîêîëåíèÿ áúëãàðè è íå ñà áèëè áåçäîìíè.

***
Ó íàñ äíåñ ïðîáëåìúò êàòî ÷å ëè íå å áåçäîìíè õîðà, à íåîáèòàåìè äîìîâå. Èìàøå åäíî èçðå÷åíèå â ñîöâðåìåíàòà: äàé íà áúëãàðèíà åäèí äåêàð ìÿñòî è ïàðè çà ïúðâà ïëî÷à - òîé ñàì ùå ñå çàêîïà. Ñ òîçè ëàô âåäíàãà ìè èçíèêâàò â ñúçíàíèåòî ñòîòèöè êúùè èç ñòîòèöè ñåëà (íÿêîãà â êîìàíäèðîâêè ïðåáðîäèõ òðè ÷åòâúðòè Áúëãàðèÿ) - òðèåòàæíà "ãèìíàçèÿ", ñàìî ïúðâèÿò åòàæ å îáèòàåì, íàãîðå íà ãðóá ñòðîåæ, íåèçìàçàí, ÷åñòî è áåç äîãðàìà... Êàòî ñè äîéäàò äåöàòà, ùå ñè äîâúðøàò âñåêè ñâîÿ åòàæ! Íî òå íå ñè èäâàò. Íå è ïðåäè äà ñå ïåíñèîíèðàò. Äîòîãàâà ñà "êðàéíî íóæäàåùè ñå" â ñòîëèöàòà èëè â äðóã ãîëÿì ãðàä. Ïîëó÷àâàò ñ ìíîãî êúñìåò è îùå ïîâå÷å ÷àêàíå ïàíåëêà. Æèâåÿò ñêîòñêè, íî èìàò ïîêðèâ è ñà ãðàæäàíè. Êúùèòå íà ñåëî, âäèãíàòè îò áàùèòå èì, ïîñòåïåííî ñå ðóøàò. Êúùà, â êîÿòî íå ñå æèâåå, ñå ðóøè, çíàå ñå. Êîëêî ìíîãî ëè÷åí (è íàöèîíàëåí!) ðåñóðñ å îòèøúë íà âÿòúðà. Íå çíàì äàëè èìà ïî-òÿãîñòíà ãëåäêà îò íåäîâúðøåíà ñ äåñåòèëåòèÿ êúùà. Ïàìåòíèê íà èëþçèè, ïàìåòíèê íà ãëóïîñò. Øàðîíñêà êúùà íåäîâúðøåíà íå å áèâàëî.

Ìîæå áè ñàìî åäíà ãëåäêà å ïî-òÿãîñòíà - òàçè íà áúëãàðñêèÿ ñåëñêè äâîð. Áúëãàðèíúò, ñúæàëÿâàì äà ãî êàæà, å íÿêàê âúòðåøíî ðàçõâúðëÿí, ïîäìÿòà ñå ìåæäó ìå÷òè è ðàçî÷àðîâàíèÿ è ðÿäêî ñå çàìèñëÿ, ÷å ïî ñðåäàòà èì å Òîé Ñàìèÿò è ÷å çà ìíîãî íåùà, êîèòî íå âúðâÿò, ïðè÷èíàòà å èìåííî òîé. Äà ñè ïî÷èñòè ãíóñíèÿ äâîð - íå! Äà ñè ïîäðåäè èíâåíòàðà - íå. Äà íàïðàâè áèòà ñè óäîáåí, êðàñèâ è óþòåí - íå. Äà íàïñóâà äúðæàâàòà - äà! Îáà÷å â öÿëàòà òàçè òåìà èìà ïðåêàëåíî ìíîãî ïîëèòèêà - èíäóñòðèàëèçàöèÿ è âñÿêàêâè îùå "-àöèè" è "-èçìè". È ñà âåðíè. Íî âñå ïàê èçâúí ïîëèòèêàòà: ìúðëÿùèíàòà!!! Íåèçòðåáèìàòà ìúðëÿùèíà. Ñúîòíîñèìà ñ íåïîìåðíèòå ìå÷òè è ñ ïîãóáâàùèòå èëþçèè, áúëãàðñêà ìúðëÿùèíà. ( Íå ÿ ðàçäåëÿì íà "ìúæêà" è "æåíñêà", çàùîòî å âèäîâà, íå ïîëîâà.)

***
Ïðåç ðàííèÿ ñîö â ìàëêèòå íàñåëåíè ìåñòà ñå ñòðîÿõà "òèïîâè êúùè" - îòèâàø â êíèæàðíèöàòà è êóïóâàø ïðîåêò çà ïåò ëåâà, îäîáðåí îò âëàñòèòå. Åâòèíî è ãëóïàâî, ñåëàòà è ãðàä÷åòàòà ñå íàïúëíèõà ñ êúùè "ïèùîâè" è áåçëè÷íè êóá÷åòà ñ îáùà õàðàêòåðèñòèêà - íåôóíêöèîíàëíè, íåóþòíè è ãðîçíè.  êúñíèÿ ñîö çàïî÷íàõà äà íèêíàò ñòðàííè òâîðåíèÿ ñ êðúãëè êóëè, ìîæå áè êàòî ñâîåáðàçåí ïðîòåñò ñðåùó ñêó÷íèòå òèïîâè êúùè. Ïî òîâà âðåìå ñúñ Ñúþçà íà àðõèòåêòèòå â ìîÿ âåñòíèê íàïðàâèõìå àðõèòåêòóðåí êîíêóðñ "Ñåëñêàòà êúùà è ñåëñêèÿò äâîð". Êîëåãèòå ìå áÿõà âçåëè íà ïîäáèâ ñ òîÿ êîíêóðñ, íî àç ìíîãî ìó ñå ðàäâàõ - òàêèâà ïðåêðàñíè ïðîåêòè ñå ïîëó÷èõà! Ïóáëèêóâàõìå ãè, ïðåäèçâèêàõà ñèëåí îòçâóê ñðåä ÷èòàòåëèòå... è òîëêîç. Íÿêîé ñïå÷åëè ãîëÿìàòà íàãðàäà.

Íàé-öåííîòî â òèÿ ïðîåêòè, îñâåí êðàñèâèòå äîìîâå, áÿõà èäåèòå çà îðãàíèçèðàíå íà áèòà, çà âíàñÿíå íà êóëòóðà â îáèòàâàíåòî. Íî ïðàêòè÷åñêè ïîñëåäèöè çà áúëãàðñêèòå ñåëà êîíêóðñúò íå ïðîèçâåäå, ðàçáèðà ñå. È íå áè ìîãúë. Äà íå ãîâîðèì, ÷å è ìíîãî îò ñåëàòà äíåñ ñà ñàìî ãåîãðàôñêè òî÷êè, òîïîíèìè áåç õîðà, áåç æèòåëè. Òàì ïðèðîäàòà îïðàâÿ êî÷èíèòå ñàìî çà íÿêîëêî ãîäèíè.

Ñèãóðíà ñúì, ÷å âúçðîæäåíñêèòå êúùè èìàò îãðîìíà çàñëóãà çà âðúùàíåòî íà áúëãàðèòå â öèâèëèçàöèÿòà. Êàêòî ñúì ñèãóðíà, ÷å "ïèùîâèòå" è ïàíåëêèòå ñúîòâåòíî íîñÿò ãîëÿìà âèíà çà èçîñòàâàíåòî íè îò íåÿ ïðåç ìèíàëèÿ âåê. Çíàì, ÷å ïðè÷èííî-ñëåäñòâåíàòà âðúçêà íå å òàêà ïðîñòà, êàêòî òóê ÿ ïðåäñòàâÿì. È âñå ïàê... Àêî èìàòå ïúò èç Ñåâåðíà Åâðîïà, ãëåäàéòå ñ îòâîðåí âçîð íå ãîëåìèòå ãðàäîâå, à ìàëêèòå ñåëèùà. Òàì ñå óñåùà õàðìîíèÿòà, òàì ñå âèæäà êóëòóðàòà íà áèòà. Íàòðóïâàíà âåêîâå.

Íî è íèå ñìå ÿ èìàëè. Ïîíÿêîãà ñå ÷óäÿ - âúçìîæíî ëè å äà ñìå îò åäèí è ñúùè íàðîä ñúñ ñòðîèòåëèòå íà Êîâà÷åâèöà, Ëåùåí, Êîïðèâùèöà, Áðàöèãîâî, Ñòàðèÿ Ïëîâäèâ, Ñîçîïîë? Íå çíàì.
___________
* Ñïåöèàëíî çà dimension, çàðàäè åäèí íåèí êîìåíòàð ïî gorski :)


Ïóáëèêóâàíî îò Administrator íà 13.12.2012 @ 00:11:36 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Åñåòà, ïúòåïèñè

» Ìàòåðèàëè îò
   copie

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 5
Îöåíêè: 3


Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

19.04.2024 ãîä. / 20:06:44 ÷àñà

äîáàâè òâîé òåêñò
"Êúùè *" | Âõîä | 4 êîìåíòàðà (9 ìíåíèÿ) | Òúðñåíå â äèñêóñèÿ
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.

Re: Äîì.
îò regulus íà 19.12.2012 @ 16:03:38
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Íå íè òðÿáâàò êúùè, à äîì. Òîé ìîæå âñÿêàêúâ äà å - è òèïîâà êúùà, è âúçðîæäàíñêà, ñòèãà äà å äîì ïúðâî. À äîì ëè å - íå ìîæå äà íå å êðàñèâ. Íÿêàê...
(È äà ïðîïèñâàø ïîåçèÿ îòíîâî - âåä-íà-ãà! :)


Re: Êúùè *
îò starozagorez (peterpentchev@yandex.ru) íà 13.12.2012 @ 04:07:53
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Îòëè÷íî ñú÷èíåíî, ïîäðåäåíî è íàïèñàíî åñå, êîëåãà!
Ùàñòèå è óñïåõè!
Ï.Ï.Ùå òå ïîêàíÿ, æèâîò è çäðàâå, â ìîÿòà ñåëñêà êúùà, ïîêðèòà ñ êàìåííè ïëî÷è â òðåâíåíñêîòî Õèòðåâöè, ñ àðõåîëîãè÷åñêè ìóçåé â äâîðà...


Re: Êúùè *
îò pc_indi (pc_indi@abv.bg) íà 13.12.2012 @ 13:00:25
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://indi.blog.bg/
Äà ñå ÷óäèø êàêâî ëè ìó òðÿáâà íà ÷îâåê ïîâå÷å îò øàðîíñêà êúùà?! Ñåòèõ ñå çà åäíè äóìè îò áèáëèÿòà: "...Èìîò ñå îñòàâÿ îò áàùà,äîáðîäåòåëè îò ìàéêà..."
Ïîçäðàâè çà äîáðàòà ðàáîòà,Êîïèå!Áëàãîäàðÿ çà óäîâîëñòâèåòî è ñå ðàäâàì äà ñè íàîêîëî,â Êúùè!:)


Re: Êúùè *
îò pijama íà 13.09.2014 @ 15:35:21
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://www.androv.bookriders.net
Èìà îùå íàäåæäà. Òÿ å êàòî ãîðÿù îòâúòðå äúíåð. Ãëåäàø ãî îò âúí - ïåïåë. À âúòðå òëåå. Òàêà è íàøèÿò íàðîä. Îò âúí - ðàêèÿ, ïñóâíè, ìúðëÿâùèíà. Òóê òàì ïðåòåíöèè, à ïðîñòîòîòèÿ íàâñÿêúäå. Õèòðèíêà, èçìåêÿðùèíà, ðàçâðàò... È âúïðåêè òîâà íÿêúäå òëåå òàëàíò è äîáðèíà, êàäúðíîñò, ôàíòàçèÿ, ïúðâè÷íà íÿêàêâà ìúäðîñò. Óâåðåí ñúì, çàùîòî èìàì îùå íàäåæäà. Òÿ å êàòî ãîðÿù îòâúòðå äúíåð. Ãëåäàø ãî îòâúí ïåïåë, à îòâúòðå... :)

À çà äðóãèòå íàðîäè - òå ñàìè ñè çíàÿò... Íàïîñëåäúê ãëåäàì êàê ôðàíöóçèíúò ïðåçèðà ïîëÿêà, àíãëè÷àíèíúò ñå ïîäèãðàâà íà ôðàíöóçèíà. Èòàëèàíåöúò ñå ïîäñìèõâà íà ñìåøíîòî èñïàíñêî ãîâîðåíå. Ãúðêúò ìðàçè àëáàíåöà è òóð÷èíà. Çà øâåäà íèùî íå ìîæåø äà îòãàòíåø. Ðÿäêî èçîáùî èçðàçÿâà íåùî. Àìåðèêàíêàòà âèêà: "Àáå âèå â Åâðîïà ùî íå ñå óñìèõâàòå ìíîãî ìíîãî. À ñòîÿùèÿ ñðåùó íåÿ ôëàìàíäåö ñå ÷óäè çà êàêâî èçîáùî èäå ðå÷..." Òà ñè âèêàì. Å, çíà÷è è ïðè äðóãèòå íàðîäè è òàì å ñúùàòà... ÷îâåùèíêà. :) À çà òðàäèöèîííàòà ðàáîòëèâîñò è ãîñòîïðèåìñòâî íà áúëãàðèòå çàáðàâè ëè? Ìè íå ñè õîäèëà ÿâíî ñêîðî â åòíîãðàôñêèÿ ìóçåé. Òàì ñèãóðíî îùå èìà è ñëåäè, è íàõîäêè, è äîêàçàòåëñòâà. :)