Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 712
ХуЛитери: 3
Всичко: 715

Онлайн сега:
:: Elling
:: pc_indi
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаИзвезани души, 54 част
раздел: Романи
автор: secret_rose

Майка.
Самчик, 2006



Жената която ни посрещна се оказа първата съпруга на човека, взел Бериван за кума. По стар обичай новата булка трябва да бъде поискана от първата жена на мъжа и съответно – одобрена от нея, в противен случай сватбата може да не се състои. Кадрие ханъм не бе харесала Бериван от пръв поглед, но невъзможността и да ражда момчета я бе принудила да се съгласи на този брак, както и на предишния – с момиче, което се бе оказало бездетно. Самата тя имаше четири дъщери отдавна на възраст за женене според кюрдските традиции, но не харесала нито един жених и всички бяха останали в къщи. За по-малко от три години Бериван бе родила три момчета, но вместо да се издигне до положение на любима съпруга и с това да улесни живота си, тя бе станала робиня на Кадрие ханъм и не можеше да се грижи за възпитанието дори на собствените си синове, най-малкият от които бе само на няколко месеца. Момченцата бягаха от нея като от чумава, хвърляха се в прегръдките на Кадрие, която наричаха мама и не зачитаха никой друг от семейството. Съпругът бил кротък човек, работлив, но мечтата му да има наследник била по-силна от възможния домашен мир и всичко, което припечелвал със скотовъдство събирал за откупване на нова жена. Когато бащата на Бериван предложил изгодна сделка за дъщеря си той веднага се съгласил, платил за нея няколко глави добитък, незначителна сума турски лири и няколко ирански риала, които кътал за черни дни и набързо създал синове. Останал доволен и предоволен, оставил домашните дела на първата си съпруга като най-можеща и тръгнал да обикаля пасищата и пазарите. За всяко момче Бериван бе получила по жълтица и правото да се храни на една софра с всички. Докато разказваше, Кадрие непрекъснато щипеше Бериван по ръцете, побутваше я и дърпаше а тя се свиваше и опъваше ръкавите на дрехата си надолу. По пръстите и още личаха татуировките на цветя, които бе направила за годежа със Семи, а на лицето се виждаха нови – знак, сочещ, че жената е омъжена. Задушавах се. На два пъти излизах да дишам въздух навън а Ирис ме гледаше строго с поглед, който красноречиво ми забраняваше да се намесвам. Не зная защо дълги години бях мислила за кюрдите като за хора, обичащи простотата, чийто живот се свежда до две неща – много работа и религия. В това село нямаше дори джамия.
- Защо нямате джамия? Имате ли имам?
- Не. Не сме мюсюлмани.
- А какви сте??
- Ти гладна ли си?
Съзрях възможност да остана насаме с Бериван и казах на Кадрие да ми направи херле аси. Поздравих се, че не бях забравила името на супата и с радост проследих жената когато излизаше а Зина скочи и я последва, многозначително поглеждайки ме, сякаш искаше да ми каже да съм бърза.
- Слушай... дошла съм да те отведа от тук. Говорила съм със свекърва ми, помниш я, тя е съгласна да поживееш у тях докато се устроиш някъде самостоятелно. Ние с мъжа ми ще ти помагаме, няма да си лишена от нищо. Ако за теб Алания е твърде далече, можеш да дойдеш в Татван, Зина ще те приюти. В базата сега е невъзможно... Но все ще излислим нещо, само не оставай тук.
- Меги, кажи ми за Семи. Добре ли е, щастлив ли е...
- Остави го Семи. Заради него си тук сега. Кажи, ще дойдеш ли с нас. Мисли.
Тя ме погледна тъжно и се разплака. Прегърнах я. Трепереше като листо, едва дишаше, но чух твърдото и Не.
- Но защо... Тук си нещастна.
- Аз съм кума. Не съм очаквала да съм щастлива. Така е при нас, друго е.
- Кума си защото никой не те е питал! Продали са те като вещ! Това е нелепо...
- От деца се учим да бъдем куми.
- Как така??
- Всяко ново родено дете в семейството е като кума – делиш с него обичта на майка и баща. Свикнали сме, ние сме по много.
Думите и ме сепнаха, заради правотата. Спомних си раждането на собствения ми брат и мъката, която изпитвах, когато гледах как майка ми го прегръща. Но любовта ми към него бе надделяла над ревността и бяхме израстнали като двама любящи един друг брат и сестра и така бе и до днес. Нямаше общо с идването на нова жена в семейното ложе и смятах да и го докажа. Едва видимото пламъче на съмнение, което долавях в очите и ми даваше надежда, че мога да я уговоря да тръгне с мен и да се спаси. Но този свят бе твърде различен. За тези хора думата чест бе по-силна от диханието живот, те биха понесли всичко за да останат намуслу – неопетнени, и тя стисна ръката ми, повтаряйки своето Не. Безсилието ме обхващаше като стоманена клещ и не спирах да прехвърлям възможности в ума си, думи, които да и кажа и да я накарам да тръгне и все по-ясно съзнавах, колко е невъзможно.
- Добре! Ела ми на гости поне, за няколко дни, за седмица. Може за повече.

Останалата част от главата ще прочетете в книжното издание...


Публикувано от hixxtam на 22.04.2012 @ 08:46:32 



Сродни връзки

» Повече за
   Романи

» Материали от
   secret_rose

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 8


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

Рими с ..ив
автор: LeoBedrosian
543 четения | оценка 5

показвания 32350
от 50000 заявени

[ виж текста ]

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Извезани души, 54 част" | Вход | 13 коментара (38 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Извезани души, 54 част
от beche на 22.04.2012 @ 10:33:09
(Профил | Изпрати бележка)
интересно разказваш...


Re: Извезани души, 54 част
от Mia2442 (mia2442@gmail.com) на 22.04.2012 @ 10:52:55
(Профил | Изпрати бележка) http://www.youtube.com/watch?v=NxBTchwLQ3g
Добре, а ако не са мюсюлмани, каква религия изповядват? Може би някоя древна юдео-християнска секта - знам, че има запазени такива по онези земи?
Увлекателно е, Меги - мерси!:)


Re: Извезани души, 54 част
от boliarkabg на 22.04.2012 @ 11:28:29
(Профил | Изпрати бележка) http://boliarkabg.blogspot.com/2011/10/blog-post.html
какво ли се е случило после с нея? Дали са увеличили тормоза? Това вече не ми харесва...,никак не ми харесва. Може пък за нас да е непонятно, кой знае?????


Re: Извезани души, 54 част
от _katerina_ (lili_ket@abv.bg) на 22.04.2012 @ 11:58:22
(Профил | Изпрати бележка)
Наистина всеки сам прави своя избор, въпреки,че като се замисля едва ли е случайно мястото и семейството,където сме родени.Ако душата сама прави този избор,за да извърви някакъв Път...знам ли...
Сърдечни поздрави Меги:)))


Re: Извезани души, 54 част
от vladun (valdividenov@abv.bg) на 22.04.2012 @ 17:42:11
(Профил | Изпрати бележка)
Ужас, средновековие...
Тук имаш повече диалог, много добре е написан:)


Re: Извезани души, 54 част
от rimoza (Rimoza@abv.bg) на 22.04.2012 @ 17:44:54
(Профил | Изпрати бележка)
Толкова е трудно да повярваш, че има безброй много истини, колкото и хора, готови да се пожертват за тях...
Много увлекателно четиво, чете се на един дъх. Поздрави!


Re: Извезани души, 54 част
от Silver Wolfess (silver_wolfess@mail.bg) на 22.04.2012 @ 18:10:42
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/silver
Боже, и това се случва в 21-ви век някъде по земята!
Поздрав, Сикрет!


Re: Извезани души, 54 част
от kristi на 22.04.2012 @ 19:34:21
(Профил | Изпрати бележка)
Не съм се обаждала досега, но чета, мила, чета. Вярно по-бавно, защото трудно ми е на екран, но удоволствието от неземната ти приказка е огромно!
В очакване да усетя отново този твой свят, но вече затворен между кориците на книга!


Re: Извезани души, 54 част
от pc_indi (pc_indi@abv.bg) на 22.04.2012 @ 21:46:05
(Профил | Изпрати бележка) http://indi.blog.bg/
Напълно си представям гнева и безсилието ти пред фанатичния страх и раболепие на тази жена..Едно от нещата,за които съм Му благодарна е,че не съм се родила в света на Бериван.Макар че те пък нас може би не разбират.Това е живота им,приемат го..Замислих се,че може би пък Бериван е някак...пречупена,позволила е това да се случи..Може би макар и кума,или както се казва там,ако имаше повече сила и характер в себе си,ако не друго,то поне би си извоювала някакво уважение,не би позволила онази да я щипе и пр.Лееекичко да й откъсне главата например,или нещо подобно..Ама то отстрани лесно акъл се дава,знам..Още ти е болка тази Бериван,сигурна съм...Бог да я пази и да й носи щастие!
Въздъх...


Re: Извезани души, 54 част
от anonimapokrifoff на 22.04.2012 @ 22:52:43
(Профил | Изпрати бележка)
За мен тази глава е потресаваща. И си права - Бериван е останала не защото не е искала да бъде спасена, а защото там са децата й. Знаеш ли какво става с нея сега?


Re: Извезани души, 54 част
от kasiana на 22.04.2012 @ 23:29:54
(Профил | Изпрати бележка)
"Вече нямах с какво да я изведа навън. Майчица... Дори синовете и да я пребиеха някой ден, тя пак щеше да стои непоклатимо до тях и да ги обича."
...

Потресаващо!!!

Проникновено разказана реалистична картина!!!

Поздрави, Меги:)))))


Re: Извезани души, 54 част
от Ray_Jay на 23.04.2012 @ 22:09:57
(Профил | Изпрати бележка)
Заболя ме главата, докато го четях. Само е странно, че Ирис е гледал така в сякаш казва:"Недей се меси.". Явно има причина, за да живее така Бериван.


Re: Извезани души, 54 част
от joy_angels на 13.05.2012 @ 21:55:06
(Профил | Изпрати бележка)
...