Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 869
ХуЛитери: 1
Всичко: 870

Онлайн сега:
:: Boryana

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаБдинци лъвове титани
раздел: Избрано проза
автор: Nadie

Да беше юни като юни, а то – пещ! На камък яйце да чукнеш – в миг ще се облещи. Ама де яйце, де? По прашния път се тътреше върволица изтерзани женоря - коя нарамила денк с покъщнина, коя – впрегнала себе си в каруцата вместо кон, а в каруцата орда гладни, сополиви дечурлига.
Янгелия носеше само скромно вързопче. Тя го стиска, то се гъне и пищи. “Трай, трай, мило чедо, златно!”, друсаше детето, а сълзите й попиваха в повоите и оставяха солени петна. “На!”, баба Велика знахарката й подаде тензух със залък хляб, натопен във вода: “Белким спре да се дере, че се чуваме чак във Влашко!”. Бебето засука и се успокои, но за кратко. Глад се не трае, а гърдите на Янгелия бяха по-сухи от пръстта по пътя. Уж бягаха вече цяла седмица, пък пукотевиците и заревото от пожарите бяха все така близко. Всички мъже от селото ги мобилизираха още на Ивановден. Напролет жените сами засадиха картофите и боба – друго по чукарите, кости човешки, не никнеше. Засадиха, ама така и не прибраха. Три пъти сърбите превземаха селото. Първите два обраха къде-що сварят, то не че имаше нещо за обиране, изпосъбориха плетовете и отведоха стоката. На третия, вече освирепели от въшки, кал и глад, подпалиха колибите. Жените се бяха скрили в древната крепост под Балжер, но се уплашиха и се юрнаха към Кюстендил.

Привечер стигнаха до по-голямо село, празно и зловещо като всички други, през които вече трети ден се точеше печалната процесия. Налягаха из хамбарите в сеното и цяла нощ разтревожени се вслушваха в конски тропот и викове. “Наблизо са вече. Спасенка каза, че насилвали жените и колели децата. Господ да ни е на помощ!”, шушукаха разтревожени бегълките. С укор и злоба гледаха Янгелия – бебето й не спираше да реве. “Заради твоето че погинат нашите!”, съскаха жените. “Остави го. Смилен че се върне от войната, друго че си родите!”

Завиждаха й те на нея. Омагьоса чорбаджийски син, в богата къща снаха стана. Тя, дето майка й копаеше по чужди ниви, а баща й пасеше чужд добитък! Ама като запееше Янгелия, рибите излизаха от реката да слушат и лястовиците се връщаха посред зима. Така я намери Смилен – по гласа, по гласа, та от съседното село право на нивата. „Без теб от тук не мърдам!”, каза й – нали беше свикнал за всичко да му се угажда. Нямаше да се върне Смилен. Янгелия го сънува малко след като замина за фронта, натъкмен като жених, бос и с бяло мушкато зад ухото. Помаха й са сбогом и изчезна.

Едва изчакала слънцето да мигне гуреливо над баира, Янгелия занесе детето в черквата. Милото, спеше от изтощение, вдигнало ръчици над глава – аман и от свет, и от всичко! Косицата му блестеше - златна корона. Уви го в бялата си кърпа и го сложи в купела за кръщенета. Вдигна поглед към светците. Богородица гушеше сина си – тлъсто, розовобузесто бебе, и се усмихваше доволно. “Бог е маж и като маж се го нема! Затуй на тебе се мола, ти баре си майка, да ми я опазиш!”. Обърна се и излезе от храма тичешком.

* * *

Ветко се ослуша. Скимти нещо, мама му стара, скърцоти! Маче ще да е. Ама отдека маче у това село, дето жива душа нема. “Че ида да провера”, каза на другарите си. “Немой бе, не знаеш що е. Рогатият на мачка се преструва, в нозете ти да се отрие - аха да го погалиш, че ти свали кожата и че ти изруча душата. Може некой сърбин скрит да има, гръцмуля ти че резне като едното нищо”, разубеждаваха го войниците. Ветко, обаче, беше колкото добросърдечен, толкова и твърдоглав. Пообиколи, поогледа се, па се мушна в черквата и що да види! Детенце! Погледна объркано към иконостаса – Богородица си стиска нейното. “От дека падна, сине!”, каза Ветко и вдигна детето – “Уф, как смърдиш! Опикал си се целия! Я, ама ти си женско, бе! Синьо-посинело, крачетата ти като на пиле, корема ти като гайда - нема да те бъде май!” Войникът се запрепъва към бивака: “Вижте що найдох!” “Е-е-е, кога сколаса, бе! Голем курварин се извъди. Кога се оноди, кога се отели!”, кодошеха го войниците, ама в очите им – сълзи. Всеки беше оставил по две-тринки такива у дома, от половин година не се бяха прибирали. Разтичаха се, издоиха козата, намериха чисти кърпи, преповиха го, нахраниха го и заспа дълбоко, засмукало палец.

* * *

- Ей, ама гласище имаш! Рекох му аз на подпоручика да те нося дома – дето две, там и три, козата и жената само да са живи и здрави, а он не та не! Тава, вика, е война! Сериозно нещо! Занеси я, кай, в лазарета. Докторите да й берат гайлето. – Вървеше Ветко към тила, а бебето се дере та дере. – То за какво ми е пушка. Тебе да те вкарат на въоръжение, врагът не у Сърбия, ми и на Месечината че избега! - По едно време войникът запя „Бдинци лъвове титани” – така де, по-бодро крачката да върви. Детето го поизгледа учудено, а после писна на терца. Ама дует! Извиси се над скърцането на каруците, над тропота и човешката глъчка, над дрънченето на оръжията, опря в небето и се върна удвоен:”Бдинци лъвове титани и-и-и-и, наша слава всепобедна уа-уа-уа-уа...”

* * *

- Дали не сте ми я намерили? Ходих… Там в черквата ... Нема я... Дали я е некой виждал? Молим ви се... - Янгелия тичаше по средата на пътя между върволицата бежанци отдолу и стройния ред войници отгоре, надзърваше във всяка цедилка, във всяка каруца, че и в баките на обоза, сподиряна от погледи, къде съчувствени, къде зли. – Елена, Лена се вика... Душа моя златна... – По едно време се отпусна край пътя и замря, мърлява и убита.

* * *
- А при Струма бистра мила, уа-уа-уа-уа, родний край с венци покрихте и-и-и-и...
Янгелия се ослуша. Гласче познато – рибата от водата вади и лястовиците от небето сваля! Скочи и се озова очи в очи с Ветко. Той се пооддръпна – и по-страшни неща беше виждал - рани, глад, тиф, кръв и смърт, ама в такава бездънна надежда като в погледа на тая жена не беше надзъртал. После сложи внимателно гласовития вързоп в ръцете на Янгелия. И настана сладка тишина.


Публикувано от alfa_c на 05.10.2011 @ 12:31:40 



Сродни връзки

» Повече за
   Избрано проза

» Материали от
   Nadie

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 18


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 02:30:28 часа

добави твой текст
"Бдинци лъвове титани" | Вход | 21 коментара (21 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Бдинци лъвове титани
от nikoi (boo@abv.bg) на 05.10.2011 @ 13:09:11
(Профил | Изпрати бележка)
Така се радвам, че си тук!


Re: Бдинци лъвове титани
от GINKO_PRIM на 05.10.2011 @ 13:14:52
(Профил | Изпрати бележка)
Хлъц!...
Четох, плаках, пак четох и... осъзнавам грешката, че не съм се върнала назад и в публикуваната проза в тоя сайт.
То и проза не е това - горното. Истински поетично-приказен свят си е. Благодаря за емоцията!
Отивам да чета.


Re: Бдинци лъвове титани
от secret_rose на 05.10.2011 @ 13:17:09
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Пъстро, живо и много красиво...


Re: Бдинци лъвове титани
от ATOM на 05.10.2011 @ 13:30:53
(Профил | Изпрати бележка)
ще те съдя за емоционален тормоз

никога не ме е впечатлявал разказ
а общо-взето и не чета
мислех си, че трябва да е някакъв с величествени, символистични ярки образи, които едва ли не разиграват цялото сътворение с ролите си

и тъй като тук просто се заковах в атмосферата
видях и съответното разиграване
и как образите пораснаха точно до там


Re: Бдинци лъвове титани
от anonimapokrifoff на 05.10.2011 @ 13:58:50
(Профил | Изпрати бележка)
Много хубав разказ, поздравления!


Re: Бдинци лъвове титани
от petinka на 05.10.2011 @ 14:21:03
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за силната емоция! Доволна съм, че се спрях тук! И пак ще го правя!!!


Re: Бдинци лъвове титани
от papacot (plamen_bochev@abv.bg) на 05.10.2011 @ 14:23:36
(Профил | Изпрати бележка) http://plamenbochev.blogspot.com/
Браво! Поздравления и от мен.


Re: Бдинци лъвове титани
от vladun (valdividenov@abv.bg) на 05.10.2011 @ 14:46:30
(Профил | Изпрати бележка)
Много силно, напомни ми Йовков.
Поздрави!


Re: Бдинци лъвове титани
от zebaitel на 05.10.2011 @ 15:27:15
(Профил | Изпрати бележка)
Оооо, чудесен разказ! "...рибите от водата вади и лястовиците от небето сваля!" Благодаря ти за преживяването, Nadie!


Re: Бдинци лъвове титани
от joy_angels на 05.10.2011 @ 15:32:46
(Профил | Изпрати бележка)
Браво ти!
А за издържания шопски - трижди браво!


Re: Бдинци лъвове титани
от _katerina_ (lili_ket@abv.bg) на 05.10.2011 @ 21:10:20
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за насладата!


Re: Бдинци лъвове титани
от Mia2442 (mia2442@gmail.com) на 05.10.2011 @ 21:36:38
(Профил | Изпрати бележка) http://www.youtube.com/watch?v=NxBTchwLQ3g
Разкош, браво - върнах и назад - уникален стил на разказване!


Re: Бдинци лъвове титани
от DianaStefanova на 06.10.2011 @ 01:18:05
(Профил | Изпрати бележка)
Напълно съгласна съм с Влади - по сила напомня на Йовков... Златна душеприказчица си, Nadie. Благодаря и поздрав! :)


Re: Бдинци лъвове титани
от boliarkabg на 06.10.2011 @ 11:07:25
(Профил | Изпрати бележка) http://boliarkabg.blogspot.com/2011/10/blog-post.html
Какво ли да кажа? Я да си замълча . Пред тази история можем само да се преклоним, а на тебе-сполай ти!


Re: Бдинци лъвове титани
от mariq-desislava на 06.10.2011 @ 17:59:23
(Профил | Изпрати бележка)
Аз отдавна те чета и знам, че разчегъртваш душевно човек - още не мога да забравя един твой разказ, наречен "Пилето".


Re: Бдинци лъвове титани
от ulianka на 06.10.2011 @ 21:17:25
(Профил | Изпрати бележка)
Майсторско перо! Браво! И аз бягам да чета другите ти разкази. Моите почитания за написаното! И за таланта!!!


Re: Бдинци лъвове титани
от alida на 09.10.2011 @ 07:12:28
(Профил | Изпрати бележка)
Аз нямам думи...
Стискам ти ръка.


Re: Бдинци лъвове титани
от Ufff на 09.10.2011 @ 07:38:09
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за хубавия разказ!


Re: Бдинци лъвове титани
от verysmallanimal на 09.10.2011 @ 18:46:23
(Профил | Изпрати бележка)
Композиция, изказ, емоция - всичко си има разказът, че и отгоре! Най-сърдечен поздрав!


Re: Бдинци лъвове титани
от Gerlan (Gerlan@abv.bg) на 27.10.2011 @ 09:43:33
(Профил | Изпрати бележка)
-Признавам, за първи път чета нещо твое и много ми хареса!
-Поразгледах и останалите ти публикации и те ми харесаха!

-Приеми и моят скромен поздрав-Gerlan !!!


Re: Бдинци лъвове титани
от suleimo на 25.02.2013 @ 19:06:59
(Профил | Изпрати бележка)
Възхитена съм!!!